ADAC nyárigumi teszt 2023 205/55 R16

Az ADAC nyárigumi teszt 2023 idén 50 éves jubileumi teszttel készült, így ennek fényében 50 abroncsot vizsgáltak.

A gumiteszt évfordulójára egy nagy különlegesség: 50 nyári gumi a legkelendőbb 205/55 R16 V méretben a teszten – most kibővített környezetvédelmi és gazdasági kritériumokkal, melyeket a környezetvédelmi kategóriában foglaltak össze:

  • Tíz „jó” értékeléstől a hét „nem megfelelő”-ig
  • Nedves fékút 80 km/h-tól: akár 25 méteres különbség
  • Nem érdemes mindig a termék árát nézni
  • Átfogó táblázat részletes plusz/mínusz értékeléssel

1973: Az első ADAC gumiabroncs teszt

Németország 1973-ban kíváncsian várta az elkövetkező eseményeket, ugyanis az útfelület nyilvánvaló sérülései miatt végre le kellett húzni az addig megszokott tüskés abroncsok szögeit. De hogyan lehet átvészelni a telet tüskék nélkül? Érdemes megvenni az új, útbarát speciális abroncsokat jégre és hóra? Vagy egy jó öves abroncs egész évben ellátná a dolgát? Az ADAC nagyszabású tesztjének 25 öves abroncsokkal kellett választ adnia – havon a svájci Engadinban, egy genfi ​​jégpályán és a Pirelli tesztpályán a nyárias Olaszországban.

Itt kezdődött minden 1973 – ADAC tesztelők a Pirelli-Prüfgelände-n Olaszországban © ADAC Archiv

50 évvel később az ADAC és európai partnerei még mindig tesztelik a gumikat – az évforduló megünneplésére pedig még 50 nyári gumit is vizsgáltak. A teszt különlegessége, hogy szinte minden Németországban megvásárolható vagy megrendelhető gumiabroncs minden árkategóriában megtalálható. Tehát az olcsó távol-keleti termék ugyanolyan jó, mint a drága francia magasabb árkategóriájú termék? És nem biztonságos-e sok pénzt megtakarítani, ha a hannoveri prémium termék helyett alacsonyabb árkategóriájú abroncsot szerel fel?

ADAC nyárigumi teszt 2023 205/55 R16

Új vizsgálati kritérium: a környezeti egyensúly

Ahogy az abroncs- és járműtechnológia változott az elmúlt 50 évben, úgy a teszt is fejlődött. Az ADAC hű marad a végső osztályzatban kiegyensúlyozott értékelési elvhez, ugyanakkor felvesz egy új értékelési szempontot. A végső osztályzat most a vezetési biztonság és a környezeti egyensúly fő kritériumainak két egyéni pontszámúból alakul ki.

A 70 százalékos súllyal a legfontosabb elem továbbra is a vezetésbiztonság a száraz és nedves utakon a szokásos tesztkritériumok mellett. A kopás, az üzemanyag-fogyasztás és a zaj átkerül a környezeti egyensúly új fő kritériumába (30 %), amelyet a gumiabroncs tömege és kopása, valamint olyan fenntartható szempontok egészítenek ki, mint a gyártási maradványok tanúsítása.

Az AKH szakértői szerint nem egyértelmű, hogy mely termék terheli jobban a környezetet. Amit készen szállítanak az EU-ba vagy az EU ban előállîtott késztermék alapanyagait szállítják ide. Ennek oka, hogy az EU-ban nincs az abroncsgyártáshoz elengedhetetlen kaucsuk ültetvény.

Nagyon kiegyensúlyozott: A tíz jó modell

A Goodyear, a Continental, a Michelin és a Bridgestone viszonylag drága prémium termékei is a lista élén állnak a nagy jubileumi teszten. A japán Falken mellett jelenleg a koreai Kumho, Hankook és Nexen gyártók teszik teljessé a csúcsmezőnyt. Közvetlenül elöl 2.0-s csúcsjelzéssel : a rendkívül kiegyensúlyozott Goodyear EfficientGripPerformance 2 és a Continental PremiumContact 6 , amely mércét állít fel a vezetésbiztonság terén. Az utódmodell, a Premium Contact 7 egyébként idén tél óta kapható válogatott méretekben.

Tesztvezető: Martin Brand und Andi Müller © ADAC/Marc Wittkowsk

Kielégítő: A széles középpálya

Az ADAC nyárigumi teszt 2023 21 modellje – köztük sok másodlagos prémium gyártó márka – ért el kielégítő összesített értékelést a VW Golf 8 tesztjárművén. Általánosságban elmondható, hogy ezek az abroncsok egy speciális gyengeség miatt értékelődtek le, de a személyes használati feltételektől vagy preferenciáktól függően minden bizonnyal valamivel olcsóbb alternatívát jelenthetnek. Általában a vizes utakon tapasztalható kisebb gyengeségek vezetnek a vezetési biztonság leértékeléséhez, száraz utakon ritkábban voltak jelen hiányosságok. A környezeti egyensúly kategóriában is gyengébb értékelést kaptak, leginkább a nagyobb kopás miatt.

Csak elegendő: hiányzik az egyensúly

A Michelin e.Primacy, amely csak elégséges értékelést kapott, bizonyítja, hogy az abroncsgyártás klasszikus, egymásnak ellentmondó céljait nem mindig lehet megoldani. Az e.Primacy, amelyet a Michelin nemcsak belsőégésű motorokhoz, hanem e-autókhoz is ajánl, a környezetvédelmi egyensúlyban meggyőző teljesítménnyel brillíroz a kopás, a gumikopás és a hatékonyság tekintetében. Az e.Primacy azonban csak nedves úton működik rosszul: nedves aszfalton 80 km/h-ról csak 43,7 méter után állt meg. Ugyanakkor a Conti PremiumContact 6 34,4 méternél állt meg!

A hibás gumiabroncsok nem jelentenek alternatívát

Hét abroncs az egymásnak ellentmondó célok miatt teljesen meghibásodott: katasztrofális vizes teljesítménnyel kudarcot vallottak – még akkor is, ha más részágakban sikerül is csúcsteljesítményt felmutatniuk. A legjobb példa: A rendkívül strapabíró kínai DoubleCoin DC99- el csaknem 65 000 kilométert lehet megtenni, de addig bízzunk benne, hogy az abroncsnak nem kell nedves úton fékezést kibírnia: 80 km/h-tól 59,3 méteres féktáv. Ez mind a vezetőnek, mind az utasoknak rendkívül veszélyes.

Másképp fogalmazva: azon a ponton, ahol a Continental PremiumContact 6- os tesztjármű már áll, körülbelül 52 km/h-val hajtunk el a DoubleCoin DC99 mellett. Az ilyen sebességnél bekövetkező balesetek drámai következményekkel járhatnak – ezért érdemes kerülni ezeket az abroncsokat.

ADAC nyárigumi teszt 2023 205/55 R16 összesítés

Gyártó/ ModellÁr euróbanADAC-ítéletVezetési biztonságKörnyezeti egyensúly
Goodyear EfficientGrip Performance 211022,11,7
Continental PremiumContact 611521,82,6
Michelin Primacy 4+1202,12,31,6
Bridgestone Turanza T0051112,32,22,4
Nokian Tyres Wetproof872,322,9
Falken ZIEX ZE310 ECORUN892,32,12,7
Continental UltraContact1132,32,61,7
Kumho Ecsta HS52822,42,32,7
Hankook Ventus Prime4892,52,42,7
Nexen N´Fera Primus862,52,33,1
Kenda Kenetica Pro KR210792,62,43
Kleber Dynaxer HP4882,62,82,1
Fulda EcoControl HP2902,62,82,2
Toyo Tires Proxes Comfort842,62,72,5
Debica Presto HP2812,72,812,3
Dunlop Sport BluResponse1102,72,62,8
Pirelli Cinturato P7 C21072,72,72,6
Sava Intensa HP2862,72,82,6
Semperit SPEED-LIFE 3912,72,82,6
Firestone Roadhawk882,82,82,7
BF Goodrich Advantage962,92,92,8
GT Radial FE2702,92,93
Esa+Tecar Spirit Pro673,13,42,3
Barum Bravuris 5HM863,13,22,9
Viking ProTech NewGen803,13,42,5
Norauto Prevensys 4653,13,23
Apollo Alnac 4G903,233,5
General Tire Altimax One S643,23,52,4
Giti GitiSynercy H2753,23,42,8
Petlas Imperium PT515743,33,52,8
Uniroyal RainSport 5923,33,43,1
Hifly HF 201643,63,62,6
Cooper ZEON CS8833,63,63,3
Westlake Z-107733,72,73,7
Minerva F 209743,73,73
King Meiler Sport1753,83,82,8
Tomket Sport673,83,83,3
Michelin e.Primacy1243,93,91,3
Laufenn S Fit EQ+753,92,93,9
Delinte DH 270443,7
Zeetex ZT 1000764,13,84,1
Avon ZV7904,13,94,1
Radar RPX 800674,14,13,7
Rotalla RH 01724,74,713,2
Berlin Tires Summer UHP 1 G2525,35,313,1
Lassa Driveways985,35,313,1
Evergreen EH 2261025,45,412,7
Riken Road Performance765,45,413,1
DoubleCoin DC99675,55,511,7
Premiorri Solazo455,55,513,2
ADAC nyárigumi teszt 2023 összesített táblázat

0,6 – 1,5  –  nagyon jó

1,6 – 2,5  –  jó

2,6 – 3,5  –  megfelelő

3,6 – 4,5  –  elégséges

4,6 – 5,5  –  nem megfelelő

A Vredestein Quatrac Pro+ verhetetlen tapadást biztosít a nedves utakon

A Vredestein új, nagy teljesítményű négy évszakos gumiabroncsa verhetetlen tapadást biztosít a nedve
2023.06.26 12:58

Lambda-szonda hiba, csere és működési elvek

A lambda-szonda vagy kevésbé ismert nevén oxigénszenzor a kipufogó rendszer elengedhetetlenül fontos
2023.06.21 14:36

Nyári szezon biztonságosan – Continental PremiumContact 7

A Continental legújabb PremiumContact 7 abroncsa már elérhető, épp időben a szezonváltáshoz. Ez a pr
2023.06.12 14:34

Új Versenyt hirdet a Vredestien a 1000 Miglia futamon

Új versenyt hirdettek meg a Vredestein prémium abroncsmárka és az ikonikus 1000 Miglia klasszikus au
2023.06.09 09:55

Miért nyikorog a fék? Lehetséges okok és megoldások!

A fékrendszer karbantartására kiemelten fontos figyelmet fordítani. A megfelelően működő fékek eleng
2023.06.06 14:27

Élmezőnyben a Falken csapata a Nürnburgringen

A Falken Motorsports csapata a top 10-ben végzett az ADAC TotalEnergies 24 órás versenyen, amely a h
2023.05.30 13:11