Az abroncs futófelülete a használat során folyamatosan kopik. Sok esetekben a csekély gumi profilmélységű, elkopott futófelületű abroncs felújítható és újrahasználható. Az újrafutózás alkalmával új futófelületet helyeznek fel az amortizált gumikra. Cikkünkben bemutatjuk az eljárás előnyeit és hátrányait!
Futózott gumi alatt azokat az abroncsokat értik, amelyek átestek az újrafutózás folyamatán. A felújítás lényege, hogy a gumi kopófelületét lecserélik a termékélettartam növelése érdekében. Az újrafutózás menete az alábbi lépésekre bontható:
A BIPAVER (Európai Újrafutózó Gyártók Szövetsége, angolul European Retread Manufacturers Association) 2010-ben egy projektet indított a gumiabroncs gyártás követelmények sztenderdizálása érdekében. A projekt célja, hogy az összes forgalmazott abroncs legalább egy alkalommal újrafutózható legyen.
Bár a futózott gumik piaca globálisan 2020-ban elérte az 5.11 milliárd dollár összeget, a személygépkocsik piacán mégis korlátozott az elterjedtsége. Ennek elsődleges okait az olcsó, EU-n kívülről importált abroncsok megjelenése és a fogyasztók általános bizonytalansága jelenti. Tehergépkocsiknál, buszoknál és repülőgépeknél továbbra is széles körben alkalmazzák az újrafutózást. A lentiekben tárgyalt környezetvédelmi előnyök miatt több országban kötelező a futózott gumi használata a teherszállításban, például Olaszországban minden fuvarozási cég számára minimum 20%-ban újrahasznosított abroncsokat kell használni.
Az újrafutózás egyik legfontosabb előnye a jelentős költségredukció. A futózott gumik általában 30-50%-kal olcsóbbak, mint az új abroncsok. Ez különösen fontos tehergépjárművekmél, buszoknál és repülőgépek abroncsainál. A nemzetközi gyakorlat szerint:
Szeretné csökkenteni a közlekedéssel járó környezetszennyezést? Szívesen hozzájárulna a gumi hulladék redukálásához? A költségek mellett a negatív környezeti hatások is csökkenthetőek futózott gumik használatával. A Lublini Műszaki Egyetem 2019-es kutatása a gumiabroncsok környezeti terhelését vizsgálta. Az elemzésben a teljes termék életciklust (alapanyagok előállítása, gyártás, használat, hulladékfeldolgozás) vették alapul. Nem meglepő módon a negatív környezeti hatások jelentősen csökkenthetőek a gumiabroncsok javításával és újrahasznosításával a kutatás megállapítása szerint. Magyarországon évi 40-45 ezer tonna hulladék keletkezik az elhasznált abroncsok miatt. Az futózott gumik használata segíthet a hulladékmennyiség csökkentésében.
Tart a futózott gumi megbízhatóságától? Szükségtelen! Minden kereskedelmi forgalomba került futózott gumi szigorú vizsgálatokon megy keresztül. A 2002. januárjában hatályba lépett előírások alapján a futózott gumikkal szemben azonos biztonsági és teljesítményi elvárásokat támasztanak, mint az új abroncsok esetében. Továbbá, minden újrafutózott gumi esetében kötelező feltüntetni az újrahasznosított státuszt.
A számos előny mellett, a futózott gumi használata néhány hátránnyal is jár. Az újrafutózás módszerével felújított abroncsok zajszintje általában magasabb. Így használatuk magasabb hangkibocsájtása jár.
A megállási távolság a reakció távolság és a féktávolság összege. Ahhoz, hogy biztonságosan és időben megálljon a jármű, egyaránt fontos a vezető gyors reakciója és az optimális műszaki tulajdonságok miatti rövid féktávolság. A futózott gumik féktávolsága hosszabb lehet, mint az új abroncsok esetében.
A futózott gumi árak 30-50%-kal alacsonyabbak az új abroncsokhoz képest. A jelentős megtakarítás kiemelten csábítóvá teszi a futózott gumikat a tehergépjárművek piacán.
Az abroncs oldalfalán található jelölések dekódolása bonyolult feladat. Hiszen a gumiabroncs jelölések segítségével olyan hasznos dolgokat ismerhetünk meg, mint a gyártó, gumi méret, profilarány, gumiabroncs szerkezet, DOT-szám, keréktárcsa-átmérő sebesség és terhelési index vagy éppen az újrafutózás. A futózott gumi jelölése:
Igen, használható futózott gumi személyautóra. A futózott gumi eladások több mint 80%-a a tehergépjárművek piacán történik, míg a személygépkocsikra vásárolt, újrahasznosított gumik mindössze az eladások 10%-át teszik ki.
Hírlevél feliratkozás